New Media Literacies: Materialien

"New Media Literacies is a research project within MIT's Comparative Media Studies program. Our central goal is to engage educators and learners in today's participatory culture. We are funded by MacArthur Foundation's Digital Media and Learning initiative."
Quelle


Video: What are the New Media Literacies? 2008


"Henry Jenkins discussing how Project NML, and in particular the teachers' strategy guide "Reading in a Participatory Culture," defines the new media literacies." Quelle des Videos .

Henry Jenkins u.a.: New Media Literacies

Jenkins u.a. verstehen ihre Arbeit als Erweiterung bisheriger medienpädagogischer Ansätze.
Eine Kernforderung ist, die durchaus weiterhin wichtige Förderung einer kritischen Sichtweise des Rezipienten auf vorgefertigte Medienangebote zu ergänzen und "to emphasize individuals' own active participation in selecting, creating, remaking, critiquing, and circulating media content." S. 59

"A central goal of this report is to shift the focus of the conversation about the digital divide from questions of technological access to those of opportunities to participate and to develop the cultural competencies and social skills needed for full involvement." S.4

"the new media literacies: a set of cultural competencies and social skills that young people need in the new media landscape" S.6

"The new skills include:

Play -the capacity to experiment with one's surroundings as a form of problem-solving

Performance -the ability to adopt alternative identities for the purpose of improvisation and discovery

Simulation -the ability to interpret and construct dynamic models of real-world processes

Appropriation -the ability to meaningfully sample and remix media content

Multitasking -the ability to scan one's environment and shift focus as needed to salient details.

Distributed Cognition -the ability to interact meaningfully with tools that expand mental capacities

Collective Intelligence -the ability to pool knowledge and compare notes with others toward a common goal

Judgment -the ability to evaluate the reliability and credibility of different information sources

Transmedia Navigation -the ability to follow the flow of stories and information across multiple modalities

Networking -the ability to search for, synthesize, and disseminate information

Negotiation -the ability to travel across diverse communities, discerning and respecting multiple perspectives, and grasping and following alternative norms." S.4

Quelle: Henry Jenkins u.a., "Confronting the challenges of participatory culture: media education for the 21st. Century"


Video: The New Media Literacies, 2008


"Members of project New Media Literacies talk about the social skills and cultural competencies needed to engage in today's participatory culture." Quelle des Videos .

Die 11 Kernkompetenzen der Medienpartizipation nach Henry Jenkins, MIT

Deutsche Adaption der Thesen durch Prof. Dr. Michael G. Wagner, Donau-Universität Krems

1) Experimentelles Spiel: Die Fähigkeit, spielerisch mit Problemlösungsstragerien experimentieren zu können.

2) Spiel mit Identitäten: Die Fähigkeit, alternative Identitäten annehmen und erforschen zu können.

3) Modellbildung und Simulation: Die Fähigkeit, dynamische Modelle realer Prozesse konstruieren, anwenden und analysieren zu können.

4) Wiederverwendung von Inhalten: Die Fähigkeit, Medieninhalte auf kreative Weise wieder verwenden zu können.

5) Adaptives Multitasking: Die Fähigkeit, die Umgebung global erfassen und bei Bedarf jederzeit auf einzelne Details fokussieren zu können.

6) Verteilte Wahrnehmung: Die Fähigkeit, kreativ mit Systemen interagieren zu können, die die Erweiterung kognitiver Kompetenzen ermöglichen.

7) Kollektive Intelligenz: Die Fähigkeit, Kollektivwissen zur Verfolgung eines gemeinsamen Zieles produzieren zu können.

8) Bewertung von Medieninhalten: Die Fähigkeit, Glaubwürdigkeit und ethische Vertretbarkeit von Medieninhalten beurteilen zu können.

9) Transmediale Navigation: Die Fähigkeit, Erzählwelten über mediale Systemgrenzen hinweg multimedial verfolgen zu können.

10) Informationsvernetzung: Die Fähigkeit, über Netzwerke Informationen und Wissen suchen, analysieren und publizieren zu können.

11) Umgang mit alternativen Normen: Die Fähigkeit, unterschiedliche gesellschaftliche Wertesysteme verstehen und sich alternativen Normen anpassen zu können.

Weiterführende Informationen: Die Vermittlung dieser Kompetenzen bildet die Grundlage des berufsbegleitenden Masterstudienganges in Medienspielpädagogik an der Donau-Universität Krems
Quelle

Zusammengestellt von Günter Thiele am 12.03.2009, aktualisiert am 13.04.2009

Weitere Informationen und Materialien zum Thema "Participative Culture" von Henry Jenkins.